Ma 2022. január 28. péntek, Károly, napja van. - Holnap Adél napja lesz.
   

Naptár
Ke Sz Cs Sz Va
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

SZEPESSY ZSOLT SZABOLCS

Érettségi éve: 1990 nappali tagozat c osztály

« Vissza az előző oldalra

 

Kaptam egy névre szóló meghívót 2016.március 31-ére a 24. Magyar Innovációs Nagydíj ünnepélyes átadására a Parlamentbe. Nem tudtam pontosan, miért e megtiszteltetés. Ez később ugyan kiderült, de az igazi meglepetés az volt, amikor a sok-sok díj átadása után megtudhattuk, hogy a fődíjat az evopro Innovation Kft. és evopro system engineering Kft. konzorciuma nyerte. A fődíj átvételére kiszólították Szepessy Zsolt ügyvezető igazgatót. Zsolti az első osztályomba járt. Osztályfőnöke, matematika és fizika tanára voltam. Nagyon büszke vagyok rá!

 

undefinedFotó: Boltresz Attila, Feith Sándor

 

1990-ben érettségiztél a Ceglédi Kossuth Lajos Gimnáziumban. Szüleid orvosok, te mégsem az ő hivatásukat követted. Miért döntöttél a műszaki pálya mellett?

Ahogyan emlékszem nagyon érdekelt a számítástechnika és szerettem barkácsolni. Már általános iskolában mérnök szerettem volna lenni. A Várkonyi Általános Iskolában matematika tagozatra jártam, ott is volt számítástechnika és szerelő szakkör, amelyben az ünnepségek hangosítását a diákok szerelték. Később a Kossuth Lajos Gimnáziumban tudatosan ehhez választottam a matematika fakultációt. 1990-ben a BME-re a részletes specializáció megjelölésével kellett jelentkezni, ezért akkor eldőlt, hogy villamosmérnök leszek, műszer- és irányítástechnikával fogok foglalkozni.

 Már a műszaki egyetemen foglalkoztál kutatásokkal?

Az évfolyam mérete jóval kisebb volt a jelenleginél, ezért sokkal közvetlenebb kapcsolatban voltunk az egyetemi oktatókkal. Így fokozatosan bevontak minket mérnöki fejlesztési feladatokba, harmadiktól mindegyikünknek volt állandó témája, amiben szoftvert készített és áramköröket fejlesztett. Ez a szál az oktatásban ugyanolyan fontos volt, mint a reguláris képzés. Dolgoztam az egyetemen EKG fejlesztésen, és egy transzformátor kalibráló rendszeren, amely később doktori témámban is folytatódott.

 Hogy alakult a pályád az egyetem után?

A végzést követően 1995-től 2000-ig a BME Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszéken dolgoztam doktoranduszként, majd tanszéki mérnökként. Így részt vehettem a tanszék spin-off vállalata, a Calin Kft műszerfejlesztéseiben, amelyek közül az egyik azóta is nemzeti etalon és a világ számos mérésügyi hivatalában használják. A doktori munkám is ehhez kapcsolódik, méréstechnika és jelfeldolgozás témában. 2000-től 2008-ig az amerikai Seismic Instruments mérnöke voltam. A termékek olajkutatásban használt kiterjedt mérőrendszerek voltak, amelyeket szárazföldi olajmezőkön használnak. Áramköröket terveztem és beágyazott szoftvereket fejlesztettem, egy idő után a terület vezetésével. A prototípusok bemérése, a rendszerintegrálás mindig Austinban volt, ezért ebben az időben sokat utaztam.

2008-tól csatlakoztam az evopro csoporthoz, ahol az akkor létrehozott K+F ágazat vezetésével bíztak meg. A magyar tulajdonú evopro csoportban, 2013-ban 1100 mérnököt alkalmaztunk, a legnagyobb hazai független mérnökiroda lettünk. 2012-ben a K+F ágazat önálló vállalattá vált evopro Innovation Kft néven. Én ügyvezetőként irányítom az evopro Innovation Kft munkáját és az evopro csoport műszaki igazgatója vagyok. Az evopro Innovation mérnökszolgáltatást nyújt beágyazott rendszerek, ipari szoftverfejlesztés, mobil számítástechnika és nagy fizikai vezérlőrendszerek területén. Termékeket fejlesztünk vasúti diagnosztikához és elektromobilitáshoz kapcsolódóan. A központi iroda Budapesten van, de van irodánk Debrecenben és Szegeden is.

 Manapság külön stratégiákat dolgoznak ki arra, hogy a fiatalokat érdeklődését a műszaki pályák felé fordítsák. Mit tanácsolsz a mai középiskolásoknak?

Én jó szívvel tudom ajánlani a villamosmérnöki vagy műszaki informatikai pályát. Ez egy olyan terület, ahol érdekes kihívásokkal teli alkotó munkát végezhetnek komoly megbecsülés mellett. Minden szakterületen az egészségügytől a közlekedésen át az ipari területekig az innovációt és az újításokat szoftverek és intelligens beágyazott áramkörök hozzák. Ez az oka annak, hogy egyre erősebb a mérnökhiány szerte Európában. A mobiltelefonok robbanásánál nagyságrendekkel nagyobb folyamat látható: a tárgyak internete, ahol a legtöbb fizikai eszköz a csészétől az atomreaktorokig elérhető lesz az Interneten. Becslések szerint 2020-ra 40 milliárd intelligens eszköz lesz a Földön, amely adatokat mér, gyűjt és továbbít. Ezen adatmennyiség mérése, feldolgozása és információvá alakítása soha nem látott mennyiségű mérnöki feladatot jelent majd.

Manapság hihetetlen eszközei vannak egy érdeklődő diáknak ahhoz, hogy maga hozzon létre összetett műszaki rendszereket. Utalok az alkotói (DIY/Makers) mozgalomra. Korábban asztali gépek tudását biztosító számítógépek kaphatók fillérekért, tárgyakat lehet létrehozni három dimenziós nyomtatókkal. Bíztatom a diákokat arra, hogy építsenek saját robotot, öntözőrendszert, mérőeszközt, osszák meg ezek felhasználói felületét a weben. A matematikát, fizikát és technikát meg kell tanulni, a megfelelő nyelvismeret pedig elengedhetetlen a mindennapi munkához.

 Nagyon meghatódtál, amikor átvetted a díjat Kövér Lászlótól, az Országgyűlés elnökétől. Miért olyan fontos egy ilyen díj?

Az innováció a kreatív ötletek hasznosulását jelenti, a mérnöki tevékenység pedig lényegénél fogva a hasznosságra törekszik. Az evopro egy mérnöki szolgáltató vállalat, ezért számunkra ez a legnagyobb elismerés. A Magyar Termék Nagydíjat megnyertük 2014-ben, ami a mérőrendszer technológiai kiválóságát értékelte. Az Innovációs Nagydíj esetében azt értékelték, hogy a rendszer hasznos és üzletileg sikeres.

 Néhány szóban elmondanád, miről is szól az a fejlesztés, amit fődíjjal jutalmaztak?

Az eRDM rendszer utazó sebesség mellett megméri az elhaladó vasúti kocsik kerék-, tengely- és kocsiterhelését 2% pontossággal. Emellett felismeri a kerékhibákat, egyenlőtlenül terhelt kocsikat és egyéb veszélyes állapotokat. A mérési adatok alapján a rendszer riasztásokat küld a mérőhelyhez legközelebbi állomásra, ahol a veszélyes kocsik kisorolása megtörténik. A MÁV 2015-ben 31 eRDM rendszert telepített a teherforgalom ellenőrzésére. Ceglédhez legközelebb Abony mellett illetve a Szolnok-Szajol szakaszon működik mérőrendszerünk.

 Eddig beszéltünk a munkádról. Ejtsünk néhány szót a családról is!

A családommal Budapesten, Budafokon lakunk. Feleségem, Szilvia középiskolai tanár, biológiát és földrajzot tanít. Hajnalka lányunk (14 éves), komoly művészi tehetséget mutat elsősorban rajzolásban és zenében, Zsombor (10 éves), amellett, hogy egy igazi atléta, erősen műszaki érdeklődésű. Mindketten a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskolába és Gimnáziumba járnak.

 

 

Az interjút készítette Volter Etelka igazgatóhelyettes

« Vissza az előző oldalra
A lap 0.009 másodperc alatt készült el. | Copyright 2022 Ceglédinfo, design by © Ceglédinfo
A látogatók száma 2015.02.16-tól: 1984592 | Ebben a hónapban: 26451 | Ma: 564 | jelenleg: 2 | Statisztika